Auta
Čtyři měsíce po zveřejnění testu nového Jaguaru XK a videa Roadlook (Jaguar XK: kultivovaný gentleman nebo vražedný stroj?) se nám dostalo milé povinnosti vyzkoušet nejrychlejší model, jaký Jaguar dnes nabízí. Mezi superlativy, kterými se obvykle v testech snažíme šetřit, můžeme v případě XKR s klidem zařadit také označení nejlepší Jaguar dnešních dnů.
Vývoj hospodářské situace ve Ford Motor Company v posledních měsících nevěstil mnoho dobrého a ještě před pár lety by rozprodání luxusních značek neznámým investorům překvapilo jen málokoho. V roce 2006 se ale věci, minimálně u Jaguaru, začaly obracet k lepšímu; tradiční britská značka uvedla nové kupé, které automobilová média i zákazníci přijali s nadšením, poslední dny pak rozproudily krev všem příznivcům značky, a to díky uvedení nové studie CX-F, která by mohla být předobrazem čtyřdveřového nástupce modelu S-Type. Naše první setkání s novým celohliníkovým kupé s kočkou ve znaku patřilo k vrcholům loňského roku a tak mechanicky přeplňovaná verze XKR s o 40% vyšším výkonem měla být podle předpokladu ještě důležitější událostí. I když setkání to bylo jen krátké, musíme hned na začátku konstatovat, že očekávání byla splněna, okořeněný Jaguar XKR je neméně povedený jako XK a lze jej doporučit ke koupi. Kdo ale bude jeho spokojeným majitelem?
Klasické britské kupé
Jaguar se ani přes dlouholeté ekonomické potíže nevzdal kontinuální výroby prestižních kupé a kabrioletů, započaté již v roce 1948 modelem XK120 a udržované přes E-type a XJ-S až po dnešní modely označené kódem „XK“, který se v roce 1996 vrátil po dlouhé 35leté přestávce a dostal podobu elegantního kupé ve stylu legendárního „éčka“. Osmiválcové modely jsou podle novodobé tradice poháněny atmosférickým nebo mechanicky přeplňovaným motorem, mají jen jeden pár bočních dveří, dvě plnohodnotná místa vpředu a dvě fiktivní vzadu. V charakteristice tvarů se skloňují slova jako elipsa, ovál, harmonie, plynulé křivky a naopak není patřičné hovořit o hranách, agresivitě či samoúčelnosti. Výrazným poznávacím rysem již po mnoho generací je uspořádání bočních oken a elegantní záď s oválným zadním oknem. Aktuální provedení má vzadu vzhůru výklopné víko, výborně odkrývající přístup k třísetlitrovému zavazadlovému prostoru.Současný model jsme popsali již v několika článcích, naposledy v testu modelu XK a podrobném popisu nové generace kupé (XK a XKR) a tak se zastavme jen stručně u změn oproti běžnému XK.
Čistý a celistvý design XK je u vrcholné verze poněkud narušen. 87kilowattový, nebo chcete-li čtyřsettisícový rozdíl mezi oběma vozy musí být poznat, a tak vpředu nechybějí stříbrné mřížky chladiče, na bocích chromované lemování kolem oken a stříbrná lišta na výstupu chladícího vzduchu z motorového prostoru. Příď silnějšího modelu vzdáleně připomíná při otevřené kapotě styl, propagovaný Fiatem Grande Punto, což může být považováno za lichotku pro tvůrce lidového Fiatu. Na hliníkové kapotě, která může být kvůli bezpečnosti sraženého chodce vyzdvižena speciálními airbagy, jsou dva náběru vzduchu. Ty jsou lakovány v barvě karoserie, a teprve bližší zkoumání odhalí, že použitým materiálem je běžný plast a ne ocelový či hliníkový plech, jak by možná někdo u takto drahého vozu čekal. Vzadu XKR prozrazuje typový štítek a čtvero koncovek výfuku, spoiler na odtrhové hraně je naopak společný všem členům rodiny XK.