Auta(3)
Jsem naštvaný. Jsem naštvaný sám na sebe za plýtvání chválou v testech některých vozů. Jsem naštvaný, že občas vytáhnu nějaký neskutečný superlativ a možná i klišé (vážený čtenář promine – i to se stává) tam, kde bych po zkušenosti s Lancerem suše konstatoval dobré jízdní vlastnosti. Jízda s Lancerem Evolution vás změní, ať už usednete za volant sedmičky nebo osmičky.
Jízda s Lancerem Evolution IX vás však donutí přehodnotit stanoviska a začít nahlížet na auta jinou optikou. V mém případě Lancer Evolution IX dokonce lehce naboural v potu tváře tvořený a dlouhodobě broušený koncept testování vozů. Léta se snažím, pak si přijede nějaký sportovní Lancer, kterého se v Česku prodá do rukou běžných řidičů pár kusů, a vše je jinak.
Legenda
Asi se shodneme na tom, že Lancer Evolution patří mezi legendy. Tohle auto sice nemá aureolu Subaru Impreza WRX STi, ale právě v tom spočívá jeho krása. Nic proti „estéíčku,“ je to rychlé, mrštné a výborně ovladatelné auto, ale za jeho volantem najdete i řidiče, kteří o jeho schopnostech nemají ani páru a utratili za něj hříšné peníze jenom proto, že je to prostě modrá Impreza se zlatými koly a hvězdičkami.
I Lancer si samozřejmě může pořídit někdo, komu nejde ani tak o jeho špičkové jízdní vlastnosti jako spíše o uhrančivé pohledy okolních řidičů. Jelikož však Lancer vypadá mnohem civilněji, nemá ani zlatá kola, ani hvězdičky a hlavně nápis Impreza WRX STI, bude efekt minimálně poloviční. Lancer Evolution není spotřební zboží. Je to velmi specifický produkt s úzkou cílovou skupinou.
Na barvě záleží
Chcete černou, stříbrnou, modrou, červenou, bílou nebo žlutou? Otázka za milion, na kterou není vůbec snadné odpovědět. Když na vás prodejce tuhle otázku vybalí, vezměte si oddechový čas, zhluboka se nadechněte a začněte zvažovat všechna pro a proti. Zapomeňte na to, že černá přitahuje sluníčko a bílá se žlutou se hodně špiní. Praktická hlediska si schovejte na den, kdy budete vybírat luxusní sedan.
Kupujete si závodní stroj a ten nesnese kdejakou základní modř. V podstatě všechny barvy nabízené Mitsubishi Lanceru Evolution sluší, alespoň mně se líbí, ale osobně bych vybíral mezi černou, žlutou a červenou. Modrou ať si nechá Subaru, stříbrné jsou dnes i dodávky, bílá – no proč ne, ale stejně žluté, červené nebo černé Evo IX u mě vítězí. Zvenčí toho není na deváté generaci Lanceru Evolution mnoho zajímavého či spíše nového.
Přední část s lehce přimhouřenými světlomety známe z předchozích evolucí Lanceru, členitý nárazník s obrovskými vstupy vzduchu zajišťujícími účinné chlazení brzd a motoru rovněž není novinka „devítky“. Z víka kufru zakrývajícího zavazadelník s objemem 430 litrů vyrůstá tradiční masivní spoiler, který tady nikomu nevadí.
Snahu českého Mitsubishi ukázat poslední verzi Evolutionu žurnalistům v nejlepším světle dokazovala na testovaném kousku příplatková kola BBS dodávaná společně se sportovními tlumiči v paketu BBS/Bilstein.
Vystačíte si s málem
Třikrát jsem auto obkroužil, ale čtvrté poznávací kolečko nedokončil. V posledním kole zvítězila zvědavost. Stiskem prostého tlačítka na ještě prostším klíčku jsem uvolnil zámky dveří a vpadnul dovnitř. Kdyby se Lancer Evolution ucházel o přízeň klientů v prémiové části segmentu střední třídy, kam se alespoň cenou řadí, ale i nižších patrech střední třídy, skončil bych na tomto místě test tím, že si z nás Mitsubishi dělá srandu.
Na jednoduché palubní desce sice objevíte pečlivým prohmatáváním jakési měkčené materiály, ale jinak vypadá kokpit auta hodně spartánsky a trochu zastarale. Vkládané rádio ladí se vším možným jenom ne designem palubní desky, podklad středové konzoly navozuje kýžený dojem tak z dvaceti procent, polstrování i tlačítka na dveřích odpovídají ceně 400.000 korun a celkový dojem – nemastný neslaný.